Všeobecné smluvní podmínky
Všeobecné smluvní podmínky provádění díla, které určují část obsahu Rámcové smlouvy o dílo uzavřené mezi STI Building, s.r.o. se sídlem 37, 50327 Urbanice, Česká republika, zapsaná v obchodním rejstříku - Krajský soud v Hradci Králové, spisová značka C 44563, IČ: 08542104 na straně objednatele a zhotovitelem.
Základní ustanovení
1. Všeobecné smluvní podmínky provádění díla (dále jen "VSP") společně se Zvláštními smluvními podmínkami (dále jen "ZSP") jsou nedílnou součástí výše uvedené smlouvy o dílo (dále jen "SOD").
2. Jiné podmínky, odporující těmto VSP, zejména v obchodních podmínkách nebo na formulářích zhotovitele se prohlašují za neplatné.
3. Pokud nemohou ujednání SOD, ZSP a VSP obstát vedle sebe, platí priorita uvedená v SOD v bodě V.4.
Práva a povinnosti zhotovitele ve vztahu k předmětu díla
1. Pro druh a rozsah výkonů, dodávek a prací je rozhodující smlouva o dílo a předané podklady, a to i případně v průběhu provádění díla dodatečně vypracované. Rozsah provedení díla tvoří veškeré výkony, dodávky a práce, které jsou potřebné pro řádné splnění smluvních závazků zhotovitele včetně vedlejších a dodatečných činností tak, aby předmět díla byl plně funkční a byl v souladu s příslušnými technologickými předpisy, projektovou dokumentací a právními předpisy. Dodávky, výkony a práce, které zhotovitel provedl nad rámec projektu bez písemného pověření objednatelem nemá objednatel povinnost uhradit. Škodu, která tím objednateli případně vznikla, je zhotovitel povinen uhradit. V případě, kdy dodatečně předané podklady pro provedení díla budou znamenat změnu rozsahu díla nebo způsobu provádění nebo budou takové, které zhotovitel z předaných podkladů v době podpisu smlouvy nemohl ani při vynaložení veškeré odborné péče předpokládat, budou tyto změny řešeny podle ujednání o více/méně pracích těchto VSP.
2. Zhotovitel provede v rámci svých smluvních dodávek, prací a výkonů (tj. díla) též veškeré potřebné vedlejší, pomocné a dodatečné činnosti, které nejsou sice v podkladech smlouvy výslovně uvedeny, které však pro úplné věcné a odborné provedení smluvních prací a výkonů, resp. jejich funkčnost, jsou nezbytné, a to i v souvislosti s ostatními dodávkami, pracemi a výkony. Vícepráce budou zhotoviteli uhrazeny pouze v případě, že nebyly součástí předané projektové dokumentace a byly objednatelem odsouhlaseny. Totéž platí pro odchylky a doplňky smlouvy, které jsou nutné na základě zákonných a úředních ustanovení, předpisů a nařízení vydaných po podpisu příslušné SOD.
3. Zhotovitel se zavazuje plnit závazky vyplývající z rozhodnutí správních orgánů, pokud tato rozhodnutí byla zhotoviteli předána zápisem ve stavebním deníku nebo jiným prokazatelným způsobem. Na výzvu objednatele se zhotovitel zúčastní projednání ve správním řízení a podá potřebná stanoviska.
4. Rozsah díla, změny rozsahu, vícepráce.
a) Objednatel je oprávněn rozšířit nebo omezit rozsah díla nebo požadovat jakoukoliv změnu díla nebo jakékoliv jeho jednotlivé části (tzv. vícepráce a méněpráce) přímo související s dílem a za tím účelem je oprávněn dát zhotoviteli pokyny k provedení, resp. neprovedení takových prací, a to zápisem v deníku víceprací. Deník víceprací je povinen vést zhotovitel. Podmínky vedení deníku víceprací se řídí ustanoveními pro vedení stavebního deníku uvedenými v těchto VSP a v ZSP. Zápis v deníku víceprací je oprávněn za objednatele činit pouze zástupce objednatele na stavbě ve věcech realizace díla nebo odsouhlasování daňových dokladů, uvedený ve smlouvě.
b) V případě uplatnění požadavku na změnu předmětu díla ve smyslu předchozího bodu je zhotovitel povinen do 3 dnů od obdržení požadavku předložit objednateli položkový rozpis ceny na požadovanou změnu a případně nový časový harmonogram prací, který zahrne předpokládanou změnu a zajistí dodržení konečného termínu. Rozpis ceny bude vycházet z jednotkových cen ve stejné cenové hladině, jako jsou ceny v nabídce zhotovitele, která je přílohou smlouvy o dílo. V případě prací a dodávek v nabídce zhotovitele neuvedených bude rozpis ceny vycházet z cen obvyklých v čase a místě pro dané práce a dodávky. V případě, že změny budou mít vliv na další postup prací, upozorní zhotovitel na tuto skutečnost objednatele do tří dnů od doručení zadání změny, a to dopisem vedoucímu montáží a objednatel bez zbytečného odkladu rozhodne o dalším postupu. Po odsouhlasení změny objednatelem z hlediska ceny, případně termínu je toto odsouhlasení závazné pro obě smluvní strany. Zhotovitel se zavazuje potvrdit dodatek smlouvy v souvislosti se změnou rozsahu a ceny díla, případně termínu, do 7 dnů od předložení návrhu objednatelem.
c) Zhotovitel se zavazuje akceptovat změny rozsahu díla písemně vyžádané objednatelem dle předchozích bodů až do úhrnné výše 10% smluvní ceny bez nároků na změnu konečného termínu. Podmínkou je, aby objednatel uplatnil požadavek včas tak, aby technicky bylo možné provedení prací zajistit. Technickou nemožnost provedení je zhotovitel povinen objednateli neodkladně prokázat.
d) Drobné změny a upřesnění díla, která nemají vliv na cenu, termín plnění ani výsledné užitné vlastnosti díla, mohou být rozhodnuty a potvrzeny zástupcem objednatele na stavbě ve věcech realizace uvedeného ve smlouvě, zápisem v deníku víceprací.
5. Pokud zhotovitel nesplní své povinnosti plynoucí z bodu II. těchto VSP ani po opakované výzvě objednatele uvedené ve stavebním deníku, je objednatel oprávněn zajistit realizaci požadovaných změn jiným zhotovitelem. V tomto případě uhradí zhotovitel objednateli všechny případně vzniklé prokázané vícenáklady a škody a nezaniká tímto zásahem třetí osoby do předmětu díla povinnost zhotovitele nést záruku za kvalitu díla jako celku.
6. Zhotovitel je povinen zúčastňovat se schůzek/kontrolních dnů na stavbě, které svolává písemně zástupce objednatele ve stavebním deníku, a posílat na ně svého zástupce, který je oprávněn rozhodovat (i okamžitě) ve věcech technických a realizačních. Z těchto kontrolních dnů bude učiněn zápis podepsaný oprávněnými zástupci obou stran. Zápisem z kontrolního dne nelze měnit ujednání smlouvy o dílo. Dohodnuté termíny a ostatní ujednání podepsaná v zápisu z kontrolního dne jsou pro obě strany závazné, pokud nejsou v rozporu s uzavřenou smlouvou o dílo.
7. Smluvní strany se dohodly, že objednateli přináleží nárok na zaplacení částky ve výši 40% z celkové ceny díla anebo z celkové ceny dodávek (dále jen Odměna) plynoucího ze smluvního vztahu uzavřeného mezi zhotovitelem a zákazníkem objednatele (taktéž i "investor díla") anebo prostřednictvím třetí osoby v postavení subdodavatele v rozhodném období. Pro účely této smlouvy se smluvním vztahem rozumí uzavření jakékoliv smlouvy mezi zhotovitelem v přímém postavení anebo v postavení subdodavatele a investorem díla, s kterým je anebo byl objednatel ve smluvním vztahu v posledních 3 letech před uzavřením této smlouvy. Pro účely této smlouvy se rozhodným období rozumí období ode dne podpisu této smlouvy do předání a převzetí jednotlivého (dílčího) díla bez vad a nedodělků v souladu s dílčími smlouvami o dílo mezi objednatelem a zhotovitelem. Nárok na zaplacení Odměny objednateli přináleží po dobu tří let od převzetí jednotlivého (dílčího) díla bez vad a nedodělků. Odměna je splatná do 14 dní po uzavření smluvního vztahu.
Opatření objednatele v případě neplnění smlouvy ze strany zhotovitele:
1. Objednatel je oprávněn zasáhnout při neplnění ujednání smlouvy zhotovitelem, a to na náklady zhotovitele. Rozumí se tím především, že může sám nebo prostřednictvím třetí osoby zrealizovat některé části díla, práce vedlejší a pomocné, úklidy, bezpečnostní opatření apod., a to zvláště v těchto případech:
a) Zhotovitel je v prodlení delším než jeden týden oproti schválenému harmonogramu prací, a to jak na celku díla, tak na jeho části a opatření, která zhotovitel na výzvu objednatele ve stavebním deníku navrhl, nevedou k odstranění prodlení.
b) Nedochází k dennímu úklidu pracoviště, či odstraňování odpadů vzniklých činností zhotovitele a to ani v dodatečné lhůtě stanovené zápisem objednatele ve stavebním deníku.
c) Přes písemné upozornění objednatele ve stavebním deníku nejsou ze strany zhotovitele dodržovány předpisy BOZP, PO a OŽP na stavbě.
d) Nejsou ani po výzvě objednatele ve stavebním deníku prováděné konstrukce či ostatní součásti díla uváděny v dohodnutých termínech do souladu s požadavky na kvalitu provedení díla (viz. smlouva, projekt a platné normy).
Takovýmto zásahem do díla zhotovitele, provedeným objednatelem nebo třetí osobou na základě pokynu objednatele, není dotčena povinnost zhotovitele dokončit dílo včas, v předepsané kvalitě a se všemi náležitostmi a postihy v případě nesplnění těchto povinností v souladu se smlouvou o dílo. Rovněž nezaniká ani záruka zhotovitele za jakost díla jako celku resp. jeho odpovědnost za vady díla jako celku, ani nejsou jakékoliv jeho závazky a povinnosti vyplývající z této smlouvy dotčeny, ani se jich nemůže zhotovitel vzdát či jinak se z nich vyvázat, což v plném rozsahu platí i o jakýchkoliv dílčích závazcích a povinnostech zhotovitele v tomto ohledu.
2. Pokud zhotovitel nebyl schopen včasného nebo kvalitního plnění díla nebo jeho části a tyto práce, dodávky a výkony provedl nebo přispěl k jejich splnění objednatel, je objednatel oprávněn s tím spojené náklady po jejich vyčíslení čerpat z bankovní garance nebo i jednostranně započíst na splatné či nesplatné pohledávky zhotovitele včetně smluvních pozastávek.
3. Objednatel je oprávněn od smlouvy odstoupit v případě podstatného porušení smlouvy zhotovitelem. Odstoupení od smlouvy se nedotýká nároku na náhradu škody vzniklé porušením smlouvy.
4. Za podstatné porušení smlouvy považuje vyjma zákonem stanovených případů i následující:
a) zhotovitel podal návrh na rozhodnutí o úpadku nebo je v situaci, kdy má zákonnou povinnost podat návrh na zahájení insolvenčního řízení na svou osobu
b) na majetek zhotovitele byl vyhlášen konkurs nebo byl návrh na vyhlášení konkursu zamítnut pro nedostatek majetku;
c) hrubě nebo opakovaně nekvalitně poskytuje plnění zhotoviteli;
d) prodlení zhotovitele s prováděním díla delší než 5 dnů oproti smluvním termínům, schválenému harmonogramu prací nebo termínům dohodnutým na kontrolních dnech;
e) realizace díla nebo jeho části subdodavatelem zhotovitele, který nebyl schválen objednatelem;
f) použití předaných podkladů k jiným účelům než je uvedeno ve smlouvě o dílo nebo v těchto VSP nebo jejich poskytnutí třetí osobě bez vědomí objednateli;
g) realizace díla pracovníky, kteří nemají povolení k pobytu na území ČR a pracovní povolení pro místo provádění díla;
h) porušení předpisů BOZP, PO a OŽP;
i) poškozuje dobré jméno objednatele či investora;
j) podstatně porušuje veřejnoprávní předpisy, normy a nařízení;
k) je rušen s likvidací;
l) přerušil (zastavil) práce na díle nebo postupuje při provádění díla způsobem, který zjevně neodpovídá dohodnutému rozsahu díla a termínu předání díla objednateli;
m) oznámil objednateli, že nesplní své povinnosti z této smlouvy řádně a včas;
n) opakované porušení SOD, ZSP nebo těchto VSP.
5. Zanikl-li závazek provést dílo v důsledku odstoupení od smlouvy, je objednatel povinen uhradit zhotoviteli vždy nejvýše to, o co se objednatel zhotovováním věci průkazně obohatil. Objednatel je oprávněn k započtení jakýchkoliv splatných i nesplatných pohledávek za zhotovitelem na jakékoliv splatné i nesplatné pohledávky zhotovitele, a to i v případě odstoupení od smlouvy, tzn. že možnost započtení se vztahuje i na pohledávky z případného bezdůvodného obohacení.
Povinnosti zhotovitele:
1. Zhotovitel smí zadat dílo nebo jeho část subdodavatelům jen s předchozím písemným souhlasem objednatele. I při odsouhlasení subdodavatele objednatelem odpovídá zhotovitel stejně, jako by dílo prováděl sám.
2. Zhotovitel odpovídá za kvalifikaci svých pracovníků pro jednotlivé profese tak, aby byla platná po celou dobu výkonu profese. Před započetím prací předá zhotovitel objednateli kopie kvalifikačních průkazů. Zhotovitel rovněž odpovídá za to, že všichni jeho pracovníci byli podrobeni vstupní lékařské prohlídce, na základě které jsou schopni výkonu práce v určené profesi. U profesí, u nichž to požaduje právní předpis, zajišťuje zhotovitel pravidelné kontrolní prohlídky.
3. Zhotovitel provede dílo v rozsahu, kvalitě a termínech podle SOD, ZSP a těchto VSP.
4. Zhotovitel zajistí na výzvu objednatele, aby všichni jeho pracovníci, kteří vstoupí na stavbu, měli identifikační visačku nebo jiné objednatelem určené označení, které na konkrétní jména vydá objednatel, a to za úhradu. Označení bude viditelně umístěno na pracovním oděvu. Zhotovitel je mimo výše uvedené povinen zajistit, aby jeho pracovníci vykonávající práce při provádění díla na staveništi byly viditelně označeny také firmou BMTO GROUP. Rozsah a způsob plnění povinností zhotovitele v oblasti označování osob upřesní objednatel s ohledem na postup provádění díla a rizika plynoucí z pohybu osob po staveništi v příslušné fázi provádění díla.
5. Zhotovitel bere na vědomí povinnost všech osob nosit na staveništi ochrannou přilbu, pracovní oděv, pracovní obuv a ostatní nutné ochranné pomůcky. Výjimky může povolit pouze v odůvodněných případech vedoucí montáží objednatele (např. při provádění dokončovacích prací v interiérech). O udělení výjimky musí být učiněn písemný zápis ve stavebním deníku.
6. Zhotovitel je povinen zajistit aktuální seznam pracovníků přítomných na stavbě, včetně pracovníků svých subdodavatelů. Seznam zhotovitel denně aktualizuje v kanceláři stavby nebo ve stavebním deníku do 60 minut od zahájení prací.
7. Zhotovitel je povinen nepřekročit hlučnost a prašnost svých prací dle platných ČSN, hygienických předpisů a stavebního povolení.
8. Zhotovitel je povinen ochránit veškerá stávající zařízení a vybavení objektu včetně instalací ve stěnách. Pokud dojde k poškození těchto zařízení vinou zhotovitele, je zhotovitel povinen zajistit neprodleně odbornou opravu na své náklady.
9. Zhotovitel je povinen neprodleně nebo v dohodnutých termínech průběžně odstraňovat vady díla zjištěné a označené v průběhu jeho realizace oprávněným zástupcem objednatele ve věcech kontroly kvality a souladu s projektovou dokumentací a uvedené ve stavebním deníku.
10. Zhotovitel je povinen dodržovat ustanovení zák. č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění zák. č. 119/2000 Sb. v platném znění. Zhotovitel je povinen před započetím díla předložit seznam všech stanovených a pracovních měřidel, která v průběhu zakázky bude používat k měření. Rovněž se vyžaduje označení orientačních měřidel, která musí být prvotně kalibrována. Skončí-li v průběhu realizace díla platnost kalibrace nebo ověření měřidla, které je uvedeno na seznamu, je zhotovitel povinen toto měřidlo ihned stáhnout z používání a nahradit měřidlem jiným, které doplní do výše uvedeného seznamu. Při poškození měřidla, je zhotovitel povinen toto měřidlo okamžitě stáhnout z používání a následně odstranit ze stavby. Speciální měřidla, používaná zhotovitelem na stavbách, smějí používat pouze ti pracovníci zhotovitele, kteří k tomu mají odborné znalosti nebo speciální zkoušky. Při jakékoliv poruše měřidla je pracovník zhotovitele povinen okamžitě přestat měřidlo používat a zkontrolovat, zda nebylo vadné měřidlo již používáno na předešlá měření. Za předpokladu, že chyba měřidla již ovlivnila výsledky měření, je povinen svým podpisem potvrdit neplatnost předcházejících výsledků měření.
11. Zhotovitel je povinen zajistit, aby jeho pracovníci na stavbě svým oděním, chováním a vystupováním nenarušovali příznivé image objednatele či investora.
12. Zhotovitel se zavazuje v případě, že ke zhotovení díla použije materiál poskytnutý objednatelem se k tomuto materiálu chovat s péčí řádného hospodáře a takto svěřený materiál inventarizovat a v případě, že nebude plně zapracován do díla tento materiál do 7 dnů od ukončení prací na díle vrátit zpět objednateli. K poskytnutému materiálu objednatelem zhotovitel nenabývá vlastnické právo. Zavazuje se však k odpovědnosti na škodě na svěřeném materiálu.
Znalost místa, projektu a technických návazností dodávek:
1. Zajištění listinných paré, potřebných pro práce zhotovitele či pro vyhotovení projektu skutečného provedení zajistí objednatel. Zhotovitel smí podklady, které mu byly předány objednatelem, použít výhradně pro plnění smlouvy. Jakékoliv jiné použití je dovoleno pouze s předchozím výslovným písemným souhlasem objednatele. Veškeré předané podklady zůstávají vlastnictvím objednatele.
2. Zhotovitel je povinen do podpisu smlouvy o dílo prověřit a přezkoušet předané podklady a oznámit písemně objednateli zjištěné vady, opomenutí, rozpory, neúplné popisy a připomínky k předpokládanému způsobu provádění prací, i když jsou v souvislosti s ostatními pracemi, dodávkami, zařízeními a výkony, spolu s písemnými návrhy k odstranění zjištěných vad. V případě částí projektové dokumentace a jiných podkladů dodávaných objednatelem po podpisu smlouvy o dílo je povinností zhotovitele prověřit předané podklady do 10-ti dnů po jejich převzetí. Zhotovitel tedy není oprávněn později namítat, že mu nebyly známy vady a nedostatky dokumentace, které mohl při vynaložení odborné péče zjistit z předaných podkladů.
Pokud zhotovitel opomenul toto písemné upozornění na nedostatky v předaných podkladech učinit, je odpovědný za všechny s tím spojené následky a odpovídá za to, že provede všechny smluvní práce a výkony, nezbytné pro řádné dokončení díla.
3. Zhotovitel je povinen přesvědčit se před zahájením, resp. Provedením svých prací a výkonů, o stavu již realizovaných dodávek a prací na díle, na které jeho plnění navazuje nebo které s jeho výkony souvisejí a jakékoliv zjištěné nedostatky neprodleně písemně oznámit objednateli ve stavebním deníku spolu s návrhem na jejich odstranění. Za újmy a ztráty, které vzniknou opomenutím této povinnosti nese zhotovitel plnou odpovědnost. Zhotovitel tedy není oprávněn později namítat, že mu nebyly nedostatky předem známy, neboť je jeho povinností všechny tyto skutečnosti předem zjistit.
Základní dokumenty a doklady v průběhu díla:
1. Zhotovitel předá objednateli 10 dnů před zahájením díla:
a) technologické postupy /technologické předpisy závazné pro prováděné práce;
b) doklady o kvalitě zabudovaných materiálů s výjimkou materiálů dodávaných Objednatelem (prohlášení o shodě, certifikát) v souladu se z. č. 22/1997 Sb. v platném znění a souvisejícími obecně závaznými právními předpisy;
2) Zhotovitel bude předávat objednateli během provádění díla:
a) písemné doklady (vyhodnocení) o provedených kontrolách, kontrolních zkouškách a měření do 2 pracovních dní od jejich provedení, vč. konstrukcí před zakrytím v závislosti na technologii provádění;
b) nejpozději ke dni zahájení předpřejímek předá zhotovitel objednateli ostatní doklady nutné k řízení o předání a převzetí díla nebo jeho části. Toto ustanovení je účinné pouze v případě, kdy zhotovitel dodává materiál.
3) Vedoucí montáží nebo jiný pověřený THZ zhotovitele vede ode dne převzetí staveniště /pracoviště/ o prováděných pracích stavební (montážní) deník, do kterého zapisuje skutečnosti předepsané Stavebním zákonem a vyhl. 132/1998 Sb. v platném znění, dále všechny skutečnosti rozhodné pro plnění smlouvy, zejména údaje o časovém postupu prací a jejich jakosti, zdůvodnění odchylek prováděných prací od projektové dokumentace a údaje nutné pro posouzení prací orgány státní správy. Dále zde uvádí popis prací provedených jednotlivými profesemi a místa jejich provedení, hlášení o aktuálním počtu a profesním složení pracovníků a údaje o teplotních a vlhkostních podmínkách stavby. Mimo vedoucí montáží zapisuje potřebné záznamy ve stavebním (montážním) deníku i oprávněný pracovník objednatele. Jméno pracovníka zhotovitele, který je pověřen vedením stavebního (montážního) deníku je uvedeno ve smlouvě o dílo, jeho případná změna může být provedena pouze písemným oznámením osoby oprávněné k podpisu smlouvy. Smluvní strany mají povinnost činit neprodleně opatření k odstranění vytknutých závad. Nevyjádří-li se zhotovitel k zápisu objednatele ve stavebním deníku do 2 pracovních dnů, má se za to, že s příslušným zápisem objednatele souhlasí. Zhotovitel zajistí přístupnost stavebního (montážního) deníku v průběhu pracovní doby. Zhotovitel má povinnost předávat 1x podepsanou kopii každého listu ze stavebního (montážního ) deníku objednateli. V době, kdy budou práce na díle přerušeny nebo zastaveny, bude stavební (montážní) deník uložen v kanceláři objednatele. Originál stavebního (montážního) deníku předá zhotovitel objednateli při předání díla.
Staveniště, protipožární zabezpečení, bezpečnost a ochrana zdraví, ochrana životního prostředí:
1. Na staveniště smí vstupovat výhradně osoby jmenovitě uvedené v seznamu pracovníků předaném objednateli ve smyslu a za podmínek bodu REF _Ref59517028 \w \h \* MERGEFORMAT 0 těchto VSP. Jiné osoby mohou na staveniště vstoupit jen s vědomím zástupce objednatele na stavbě ve věcech realizace uvedeného ve smlouvě, a to na základě zápisu ve stavebním deníku a v doprovodu objednatelem určené osoby. Objednatel neodpovídá za škody vzniklé porušením tohoto ustanovení.
2. Plní-li na jednom pracovišti úkoly pracovníci dvou a více zhotovitelů, jsou zhotovitelé povinni vzájemně se prokazatelně informovat o rizicích a vzájemně spolupracovat při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
3. Protokolárně předané staveniště /pracoviště/ bude zhotovitelem užíváno výhradně pro účely plnění předmětu díla a to po dobu realizace díla a po dobu potřebnou pro vyklizení staveniště /pracoviště/. Zhotovitel vyklidí staveniště /pracoviště/ nejpozději v den převzetí díla objednatelem.
4. Zhotovitel se zavazuje dbát pokynů objednatele, udržovat na převzatém staveništi /pracovišti/, výjezdech z něho, přilehlých chodnících a přenechaných inženýrských sítích pořádek a čistotu a je povinen denně odstraňovat odpady a nečistoty vzniklé jeho pracemi na své náklady a nebezpečí. Platí zásada, že při odchodu pracovníků zhotovitele ze stavby, musí být denně každé staveniště /pracoviště/ uklizeno. V případě neplnění uvedených podmínek zajistí objednatel vyklizení a pořádek a náklady s tím spojené vyúčtuje zhotoviteli samostatným daňovým dokladem - fakturou za ceny určené objednatelem.
5. Zhotovitel se zavazuje jako původce odpadů, že naloží na vlastní náklady s odpady vzniklými z činnosti, která je předmětem této smlouvy ve smyslu zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, a ostatních souvisejících předpisů.
6. Zhotovitel se zavazuje na pracovišti:
a) dodržovat právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v rozsahu uvedeném v zákoníku práce v platném znění, a v předpisech provádějících a souvisejících, jakož i předpisy hygienické, požární a zajišťující ochranu životního prostředí;
b) zajistit si vlastní dozor nad bezpečností práce a soustavnou kontrolu nad bezpečností práce při činnosti na pracovištích objednatele ve smyslu zákoníku práce a souvisejících předpisů;
c) seznámit se s riziky na pracovištích objednatele, upozornit na ně prokazatelně své pracovníky a určit a zabezpečit způsob ochrany a prevence proti úrazům a jinému poškození zdraví;
d) upozornit objednatele na všechny okolnosti, které by mohly vést při jeho činnosti na pracovištích objednatele k ohrožení života a zdraví pracovníků objednatele nebo třetích osob či k ohrožení provozu nebo ohrožení bezpečného stavu technických zařízení a objektů;
e) v případě provádění svářečských nebo jiných prací s otevřeným ohněm vydat písemný příkaz a dodržet potřebná požárně bezpečnostní opatření v souladu s vyhláškou MV č. 87/2000 Sb. a č. 246/2001 Sb. Příkaz před zahájením prací předloží zhotovitel na vědomí objednateli.
Zhotovitel si je vědom, že odpovídá i za škodu způsobenou okolnostmi, které mají původ v povaze přístroje nebo jiné věci, které použil při plnění díla a že se této povinnosti nemůže zprostit.
7. V případě úrazu pracovníka zhotovitele úraz vyšetří a sepíše o něm záznam zhotovitel ve spolupráci s odpovědným zástupcem objednatele na stavbě ve věcech realizace nebo jím pověřenou osobou. Při vzniku pracovního úrazu nebo jiné mimořádné události při práci prováděné platí bezodkladná ohlašovací povinnost zejména příslušnému vedení stavby a firmě postiženého a dále MO Policie, Inspektorátu bezpečnosti práce nebo Obvodnímu báňskému úřadu, OS Stavba, popř. dalším institucím (Hasičskému záchrannému sboru-při požáru, příslušné Hygienické službě-při ekologické havárii, apod.).
8. Při provádění díla je zhotovitel povinen se řídit vyhl.č. 48/1982 Sb., kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení v platném znění,vyhl.č. 324/1990 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při stavebních pracích v platném znění a vyhl. č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice v platném znění.
9. Zhotovitel je povinen vybavit všechny své pracovníky potřebnými osobními ochrannými pracovními prostředky podle povahy vykonávané práce a tito je musí při výkonu práce soustavně používat, ve smyslu zákoníku práce, § 133a a nařízení vlády č. 495/2001 Sb.
10. Zhotovitel je povinen před započetím prací provést školení svých pracovníků v oblasti BOZP, PO a OŽP ve smyslu NV č. 494/2001 Sb. a NV č. 495/2001 Sb., vyhl. ČÚBP a ČBÚ č. 324/1990 Sb., vyhl. ČÚBP č. 48/1982 Sb., zákoníku práce, z.č.133/1985 o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. O provedeném školení musí být pořízen záznam s prokazatelnými podpisy zúčastněných osob, jehož kopie bude předána objednateli před započetím prací.
11. Práce ve výškách dle vyhl. č. 324/1990 Sb., část devátá, §§ 47-61.je zhotovitel povinen provádět pouze pracovníky, kteří splňují ustanovení uvedené vyhlášky:
a) v platné lékařské prohlídce, mají výslovně uvedeno "schopen práce ve výškách";
b) jejichž prokazatelný doklad o proškolení dle odst. 2 §9 uvedené vyhlášky a orientačním přezkoušení pro práce ve výškách není starší než 12 měsíců. Toto ustanovení se týká i pracovníků zhotovitele, kteří práce ve výškách řídí.
Na vyžádání oprávněného zástupce objednatele je zhotovitel povinen neprodleně prokazatelně doložit splnění těchto požadavků
12. Náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci si hradí zhotovitel.
13. Za materiál a stroje zhotovitele uskladněné na staveništi /pracovišti/ nepřebírá objednatel žádné záruky.
14. Zhotovitel respektuje, že na předaném staveništi/pracovišti působí třetí osoby (mimo jiné další podzhotovitelé objednatele) a zavazuje se neomezovat je v jejich činnosti a poskytovat jim přiměřenou součinnost Za účelem koordinace činností těchto třetích osob s činností zhotovitele v místě provádění díla je objednatel oprávněn udělovat zhotoviteli pokyny. Zhotovitel je povinen se takovými pokyny řídit. Plnění závazků uvedených v tomto odstavci není důvodem ke změně smluvních podmínek (zejména ceny díla, času plnění).
Náhradní materiály, kontrola prováděného díla:
1. Odlišné materiály a výrobky oproti projektové dokumentaci může zhotovitel použít pouze po předchozím písemném souhlasu objednatele ve stavebním deníku, který je podmíněn dohodou o jakosti a ceně. Případná změna ceny musí být následně potvrzena dodatkem ke smlouvě. V takovém případě se zhotovitel zavazuje uzavřít dodatek smlouvy do 7 dnů od předložení návrhu objednatelem.
2. Zhotovitel se zavazuje vyzvat objednatele zápisem ve stavebním deníku ke kontrole všech prací, které mají být zabudované nebo se stanou nepřístupné, nejméně 5 pracovních dnů předem. Pokud se objednatel nedostaví a nevykoná kontrolu těchto prací, bude zhotovitel v práci pokračovat. Pokud bude objednatel dodatečně požadovat odkrytí těchto prací, je zhotovitel povinen tento požadavek splnit na náklady objednatele za předpokladu, že dodatečnou kontrolou nebylo zjištěno, že práce nebyly řádně provedené. Nevyzve-li zhotovitel objednatele ke kontrole těchto prací, je zhotovitel povinen na písemnou žádost objednatele ve stavebním deníku tyto odkrýt a znovu zakrýt a nést veškeré náklady s tím spojené, a to i v případě, že tyto práce byly řádně provedeny.
3. Zhotovitel se zavazuje zápisem ve stavebním deníku vyzvat nejméně 5 pracovních dnů předem objednatele k účasti na zkouškách dle bodu IX/5 těchto podmínek.
Vlastnictví díla, dokončení díla, předání a převzetí díla:
1. Dílo je samostatným celkem a bude předáváno najednou.
2. Vlastníkem zhotovovaného předmětu díla je od počátku objednatel, nebezpečí škody na díle nese zhotovitel až do jeho převzetí. V případě, že objednatel převezme dílo s vadami a nedodělky, nese zhotovitel nebezpečí škody až do odstranění vad a nedodělků.
3. Dílo se považuje za dokončené okamžikem podpisu zápisu o předání a převzetí díla mezi zhotovitelem a objednatelem.
4. Připravenost díla k přejímce oznámí zhotovitel objednateli ve stavebním deníku a ten svolá přejímací řízení zpravidla do 5 dnů od tohoto oznámení. Zhotovitel je povinen předat objednateli takto připravený předmět díla nejpozději v poslední den dodací lhůty (termínu dokončení díla). Zhotovitel je povinen předat objednateli předmět díla ve stavu odpovídajícímu smlouvě a provede za tím účelem na své náklady všechny potřebné opravy nebo náhradní dodávky a výkony, pokud mezitím bylo jeho dílo jakkoliv poškozeno, odcizeno nebo zničeno. Zhotovitel ohlásí neprodleně objednateli jakékoliv škody, ztráty a poškození a dohodne s ním termíny a způsob jejich likvidace a náhrady.
5. Podmínkou předání a převzetí díla je úspěšné provedení veškerých zkoušek předepsaných zejména příslušnými předpisy, platnými normami, projektovou dokumentací a objednatelem, které provede zhotovitel na své náklady. Protokol o průběhu a výsledku zkoušek předá zhotovitel objednateli do 2 dnů od jejich provedení. Všechny doklady, jimiž je zhotovitel povinen dokladovat řádné provedení díla předloží zhotovitel objednateli nejpozději ke dni zahájení přejímky. Jde zejména o tyto doklady:
a) Všechny předepsané doklady osvědčující řádné a kvalitní provedení díla včetně "Prohlášení zhotovitele o jakosti a úplnosti" díla, které dosud zhotovitel objednateli prokazatelně nepředal.
b) Provozní řády, návody na používání, obsluhu a údržbu v českém jazyce ve čtyřech vyhotoveních a to pouze za předpokladu dodání materiálu Zhotovitelem.
c) Záruční listy výrobků a zařízení, to pouze za předpokladu dodání materiálu Zhotovitelem.
d) Doklady o zaškolení obsluhy.
e) Doklad o likvidaci odpadů obsahující údaje o jejich množství, druhu a o způsobu jejich likvidace
f) Ostatní doklady požadované objednatelem v průběhu provádění díla.
Veškeré výše uvedené doklady je zhotovitel současně povinen předat objednateli v ověřené kopii (případně dalším originále), nestanoví-li objednatel, že postačí běžná kopie.
6. Dodání chybných, nepravdivých či neúplných dokladů požadovaných smlouvou o dílo nebo souvisícími dokumenty bude hodnoceno jako nesplnění předmětu díla. Objednatel při zjištění této skutečnosti uvědomí zhotovitele a zhotovitel má tři dny na provedení nápravy, pokud se smluvní strany písemně nedohodnou jinak. Při nedodržení této třídenní lhůty je každý další den prodlení hodnocen jako prodlení zhotovitele s dokončením díla.
7. Zhotovitel odpovídá za vady, které má předmět díla v době jeho odevzdání objednateli.
8. Platnost § 2615 až 2619 Občanského zákoníku není tímto dotčena.
9. Při předání díla objednatel vyhotoví zápis, který podepíší všichni účastníci přejímacího řízení. Podpisem zápisu dochází k předání díla objednateli. Převzetí je možno odepřít v případě úplného nebo částečného nesplnění smluvního provedení díla zhotovitelem, při nepředložení požadovaných dokladů pro přejímací řízení nebo při zjištění vad.
10. Objednatel může převzít dílo i v případě, že vykazuje malý počet drobných vad, které samy o sobě či ve spojení s jinými nebrání plnohodnotnému užívání díla, ani ho neztěžují či mu nevadí a nebrání provádění návazných prací. V takovém případě bude součástí zápisu o předání a převzetí díla seznam konkrétních vad s termíny jejich odstranění, nebo dohoda o slevě z ceny v případě vad neodstranitelných.
11. V případě zjištění jakýchkoliv vad bránících užívání díla v průběhu předávání díla je objednatel oprávněn přejímací řízení přerušit, vyhotovit seznam zjištěných vad s termíny jejich odstranění a po kontrole odstranění vad v přejímacím řízení pokračovat.
Fakturace a platební podmínky:
1. Veškeré platby se provádějí bezhotovostně.
2. Za den uskutečnění zdanitelného plnění se považuje poslední kalendářní den v měsíci, za který je daňový doklad vystaven, den vystavení daňového dokladu, den přijetí platby nebo den předání a převzetí díla nebo jeho dílčí části, a to ten den, který nastane dříve.
3. Lhůta splatnosti daňového dokladu - faktury je stanovena ve smlouvě a počíná běžet od jeho doručení na adresu pro doručování objednatele uvedené ve smlouvě.
4. Daňový doklad - faktura, předem odsouhlasený oprávněným zástupcem objednatele dle smlouvy o dílo, se doručuje doporučeně na adresu pro doručování objednatele dle smlouvy nebo osobně osobě odpovědné za Objednatele. V daňovém dokladu - faktuře bude uvedeno jméno odpovědného zástupce objednatele.
5. Dnem úhrady daňového dokladu - faktury se rozumí den předání převodního příkazu bance.
6. Daňové doklady - faktury musí vždy obsahovat tyto údaje:
a) obchodní jméno, DIČ, IČ a sídlo dle výpisu z obchodního rejstříku nebo živnostenského listu zhotovitele;
b) obchodní jméno, adresa pro doručování, DIČ, IČ objednatele;
c) pořadové číslo dokladu;
d) číslo smlouvy, název stavby, předmět a rozsah zdanitelného plnění, včetně termínu, kdy byly práce prováděny;
e) datum vystavení dokladu;
f) datum uskutečnění zdanitelného plnění;
g) výši ceny bez daně celkem;
h) sazbu daně;
i) výši daně;
j) cena celkem;
k) další náležitosti daňového dokladu v souladu se zák.č. 235/2004 Sb., o DPH;
l) požadavky zák.č.513/1991 Sb. platném znění a zák.č. 563/1991 Sb v platném znění.
7. Faktura bude mít přílohu: "Předávací protokol montážních prací"
8. Nebude-li daňový doklad - faktura obsahovat výše uvedené náležitosti, nebo je bude uvádět chybně, nebo bude fakturováno vadné plnění, je objednatel oprávněn vrátit ho k přepracování ve lhůtě splatnosti. Ve vráceném daňovém dokladu - faktuře objednatel vyznačí důvod jeho vrácení. Po doručení opraveného nebo nově vystaveného daňového dokladu - faktury běží nová lhůta splatnosti.
9. Při nedodržení termínu splatnosti daňových dokladů - faktur uhradí objednatel zhotoviteli úrok z prodlení ve výši 0,01% z neuhrazené částky za každý den prodlení.
10. Cena dále představuje sjednanou hodnotu veškerých plnění a závazků zhotovitele podle této smlouvy včetně závazků vyplývajících ze zhotovitelem poskytnuté záruky za jakost. Pro případ prohlášení konkursu na majetek zhotovitele, pro případ, kdy z jakýchkoli důvodů zhotovitel nebude moci dostát svým závazkům vyplývajícím z poskytnuté záruky za jakost, nebo pro případ, kdy jeho závazky vyplývající z poskytnuté záruky za jakost zaniknou, smluvní strany oceňují hodnotu záruky na částku odpovídající 20% z ceny díla uvedené výše v příslušné SOD bez DPH (v ostatním textu uváděno jen "hodnota záruky"). Dojde-li k prohlášení konkursu na majetek zhotovitele, nebude-li zhotovitel moci dostát svým závazkům vyplývajícím z poskytnuté záruky za jakost, nebo zaniknou-li závazky zhotovitele vyplývající z poskytnuté záruky za jakost, pak platí, že cena díla uvedená výše v příslušné SOD bez DPH je snížena o dohodnutou cenu záruky, přičemž tento účinek nastává okamžikem prohlášení konkursu, resp. okamžikem, kdy nastane skutečnost zakládající nemožnost splnění závazků zhotovitele z poskytnuté záruky za jakost, nebo kdy dojde k zániku závazků zhotovitele vyplývajících z poskytnuté záruky za jakost. Zhotovitel má v důsledku toho nárok na zaplacení ceny za dílo ve výši odpovídající reálné hodnotě jím na díle realizovaných prací a dodávek ponížené o sjednanou hodnotu záruky, nedohodnou-li se smluvní strany jinak. Výše uvedené ujednání o hodnotě záruky nezaniká odstoupením od smlouvy.
V ceně díla jsou zahrnuty zejména náklady:
a) na materiál, dodávky a výkony pracovníků zhotovitele
b) na materiál, dodávky a výkony subdodavatelů
c) spojené s činností subdodavatelů včetně nákladů spojených s případným vypovězením smlouvy či odstoupením od smlouvy vůči subdodavateli a následným zadáním subdodávky jinému subdodavateli;
d) na pomocné práce
e) na cenová navýšení a jiné přirážky
f) na cla, celní poplatky, dovozní přirážky a náklady spojené s dovozními depozity
g) na poplatky (místní a správní)
h) na dílenskou a montážní dokumentaci, jakož i jakoukoliv další výkresovou, tabulkovou či textovou dokumentaci potřebnou pro provedení díla
i) na ochranné pracovní prostředky a plnění povinností na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
j) na opatření k předcházení škodám na díle
k) na pojištění
l) na protipožární dozor, požární dohled a protipožární opatření
m) na zařízení staveniště, zejména na postavení, údržbu a opravy, odvoz a likvidaci zařízení staveniště
n) na osvětlení staveniště
o) na uvedení okolí staveniště alespoň do původního stavu
p) na pořízení programového vybavení pro počítače zhotovitele potřebného k plnění jeho povinností
q) na nájem speciální techniky (včetně dopravní), strojů a zařízení
r) spojené s užíváním veřejných ploch, komunikací a dalších pozemků potřebných pro provádění stavby nebo pro zařízení staveniště
s) spojené se zkouškami, kontrolami a s uvedením díla a všech jeho částí do provozu, včetně nákladů na paliva a energie, za přístroje, opotřebované a spotřební materiály
t) na dokumentaci skutečného provedení stavby
u) na zajištění podkladů nutných pro převzetí díla a pro vydání kolaudačního rozhodnutí
v) na základní zaškolení obsluhy a údržby díla nebo jeho částí
11) Služby poskytované objednatelem
a) Objednatel pro zhotovitele zřídí, bude provozovat a udržovat staveništní přípojky vody a el. energie. Objednatel dále zajistí za úplatu přistavení kontejnerů nebo nádob na odpad vyprodukovaný zhotovitelem a likvidaci tohoto odpadu.
Smluvní pokuty:
1. V případě prodlení s plněním díla zhotovitelem oproti penalizovatelným milníkům vyjmenovaným ve smlouvě o dílo nebo vyznačeným v schváleném harmonogramu prací uplatní objednatel proti zhotoviteli jednorázovou smluvní pokutu ve výši 20% z celkové ceny díla za každý nesplněný milník a smluvní pokutu ve výši 5 % z celkové ceny díla za každý den prodlení až do splnění předmětu plnění daného milníku. V případě vyrovnání prodlení a dodržení konečného termínu dokončení díla vrátí objednatel zhotoviteli jednorázové smluvní pokuty za nesplnění milníků v rámci vystavení konečné faktury. Smluvní pokuta za konkrétní dny prodlení je nevratná.
2. V případě prodlení zhotovitele s dokončením díla v termínu dle smlouvy a jeho předáním, objednateli uhradí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve výši 0,5% z ceny díla uvedené SOD za každý započatý den prodlení, max. však do výše 30% ceny díla.
3. Nedodrží-li zhotovitel termín odstranění vady z přejímacího řízení, uhradí objednateli smluvní pokutu ve výši 1.500,- Kč za každou vadu a den prodlení.
4. Nedodrží-li zhotovitel lhůtu na vyklizení staveniště po ukončení prací, uhradí objednateli smluvní pokutu ve výši 2.000,- Kč za každý den prodlení.
5. Nedodrží-li zhotovitel dohodnutý termín odstranění vady reklamované v záruční době, uhradí objednateli smluvní pokutu ve výši 1.000,- Kč za každou vadu a den prodlení.
6. V případě nepřítomnosti oprávněného zástupce zhotovitele na kontrolních dnech uhradí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve výši 1.000,- Kč za každý případ.
7. V případě, že zhotovitel bude v prodlení s předáním technologického postupu, položkového rozpisu ceny a harmonogramu prací na objednatelem požadované změny předmětu díla ve smyslu VSP, uhradí smluvní pokutu ve výši 3.000,- Kč za každý den prodlení a jednotlivý případ.
8. Za každé porušení předpisů BOZP, PO a OŽP je objednatel oprávněn požadovat smluvní pokutu ve výši 1.000,-Kč až 0,5% ceny díla za každý případ, s ohledem na závažnost tohoto porušení. Tato smluvní pokuta bude vyúčtována samostatnou fakturou a započtena s pohledávkami zhotovitele. Porušování předpisů BOZ, PO a OŽP bude považováno za podstatné porušení smlouvy a může být důvodem k odstoupení od smlouvy ze strany objednatele.
9. Jestliže zhotovitel poruší svou povinnost denního úklidu pracoviště a odklízení odpadů vzniklých jeho činností do dvou dnů od výzvy objednatele a dále v případech, kdy objednatel oprávněně použije opatření specifikovaná v bodu REF _Ref59517203 \w \h \* MERGEFORMAT 0 VSP, uhradí objednateli smluvní pokutu ve výši 2.000,- Kč, při opakování 3.000,-Kč za každý jednotlivý případ.
10. Jestliže zhotovitel i přes jedno napomenutí zapsané objednatelem do stavebního deníku nezajistí bezpodmínečné dodržování ustanovení bodu REF _Ref59517028 \w \h \* MERGEFORMAT 0 VSP (hlášení přítomných na stavbě), uhradí objednateli smluvní pokutu ve výši 1.000,- Kč, při opakování 1.000,- Kč, za každý jednotlivý případ porušení.
11. V případě neplnění závazků zhotovitele vyplývajících ze ZSP a VSP, u kterých není výše smluvní pokuty samostatně řešena v předchozích bodech, uhradí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve výši 3.000,- Kč za každý případ a započatý den, kdy trvá porušení povinnosti, resp. stav tímto porušením vyvolaný.
12. Uplatněné smluvní pokuty se nezapočítávají na náhradu škody. Zhotovitel podpisem těchto VSP stvrzuje, že si je vědom skutečnosti, že nedodržením závazků vyplývajícím pro něj z SOD, ZSP a těchto VSP může způsobit objednateli škody v podobě vzniku povinnosti objednatele zaplatit investorovi smluvní pokuty vyplývající ze smlouvy o dílo uzavřené mezi objednatelem a investorem, jež výrazně převyšují smluvní pokuty uvedené v těchto VSP.
13. Objednatel je oprávněn vyúčtované smluvní pokuty započítat jednostranným úkonem na oprávněné splatné i nesplatné pohledávky zhotovitele vůči objednateli.
14. Zaplacení pokut uvedených v bodech XI.1 až XI.12 nezbavuje zhotovitele povinnosti předmětnou činnost vykonávat s cílem minimalizovat příčiny a zvýšit prevenci pro zamezení jejich opakování.
Personál a osoby zúčastněné
na provádění díla
1. Osoby pověřené zhotovitelem prováděním díla a jejich odvolání
a) Zhotovitel bude provádět dílo za pomoci kvalifikovaného personálu v odpovídající skladbě dle povahy prováděných činností a v rozsahu dostatečném pro řádné a včasné provedení díla. Na žádost objednatele zhotovitel doloží, že skladba a rozsah personálních kapacit využívaných při provádění díla neohrožuje závazné či jiné termíny stanovené harmonogramem nebo detailním harmonogramem; jinak je povinen personální kapacity kvalitativně nebo kvantitativně doplnit tak, aby k ohrožení termínů nedošlo.
b) Zhotovitel je povinen předložit objednateli na jeho žádost doklady o odborné způsobilosti, popř. zvláštní kvalifikaci osob reálně na staveništi vykonávajících práce vyžadující takovou způsobilost nebo kvalifikaci.
c) Zhotovitel je povinen předložit objednateli na jeho žádost doklady o řádném pojištění osob reálně na staveništi vykonávajících práce, a to z hlediska jejich účasti na všeobecném zdravotním pojištění a jejich krytí pojištěním odpovědnosti za škody na zdraví způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání.
d) Zhotovitel bude vykonávat činnosti stanovené zákonem č. 360/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, pouze tehdy, zajišťuje-li výkon těchto činností osobami autorizovanými podle tohoto zákona.
e) Zhotovitel je povinen mít k dispozici dostatek kvalifikovaných dělníků pro vedení stavební činností.
2. Výměna (odvolání) pracovníků
a) Osoby pověřené zhotovitelem k provádění díla a reálně vykonávající práce na staveništi, které se na staveništi chovají nevhodně, jsou pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek nebo jejichž chováním je ohroženo řádné provádění díla, budou na žádost objednatele neprodleně zhotovitelem odvolány ze staveniště a nahrazeny jinými osobami. Osoba odvolaná ze staveniště může pokračovat ve výkonu prací při provádění díla v dalších směnách pouze za předpokladu, že zanechala jednání, pro které byla ze staveniště odvolána.
b) Zhotovitel je povinen vyměnit, tj. trvale odvolat z provádění díla a nahradit jiným pracovníkem, kteréhokoliv pracovníka pověřeného jednotlivými úkoly při provádění díla v případě, že o to písemně požádá objednatel.
c) Objednatel je oprávněn požádat o výměnu pracovníka pověřeného jednotlivými úkoly při provádění díla z důvodu:
- opakovaného chování, pro které byl takový pracovník odvolán ze staveniště
- nevhodného, urážlivého nebo neslušného chování pracovníka vůči představitelům objednatele na staveništi
- chování pracovníka, kterým může být poškozeno dobré jméno objednatele nebo pověst projektu
- opakovaného porušování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, protipožárních nebo hygienických předpisů
- nekvalitního nebo nekvalifikovaného výkonu prací při provádění díla
- nesplnění povinností týkajících se takového pracovníka v oblasti pracovního povolení nebo pojištění
Administrativa a postupy během provádění díla
1. Pokyny hlavního vedoucí montáží
a) Objednatel je oprávněn udělovat zhotoviteli při provádění díla pokyny. Zhotovitel je povinen těmto pokynům vyhovět ve stanovených termínech.
b) Pokyn objednatele může být následně změněn nebo zrušen formou dalšího pokynu.
c) Považuje-li zhotovitel pokyn objednatele za nevhodný, chybný nebo protiprávní, je povinen na to bezodkladně objednatele písemně upozornit s uvedením konkrétních výhrad proti vydanému pokynu včetně jejich zdůvodnění.
d) Upozorní-li zhotovitel na nevhodnost, chybnost nebo protiprávnost pokynu objednatele, je objednatel povinen takové upozornění zhotovitele bezodkladně přezkoumat a zrušit nebo změnit pokyn, uzná-li jeho nevhodnost, chybnost nebo protiprávnost, nebo předložit spolu se svým stanoviskem investorovi.
e) Předloží-li objednatel investorovi k posouzení pokyn , který zhotovitel označil za nevhodný, chybný nebo protiprávní, posoudí investor stanoviska zhotovitele a objednatele a rozhodne o předmětném pokynu objednatele tak, že:
- zruší pokyn objednatele nebo
- potvrdí pokyn objednatele,
přičemž své rozhodnutí vyhotoví písemně a prostřednictvím objednatele doručí zhotoviteli.
f) Potvrdí-li investor pokyn objednatele, který zhotovitel označil za nevhodný, chybný nebo protiprávní, v písemné formě, má se zato, že objednatel na takovém pokynu trvá a zhotovitel je povinen se takovým pokynem řídit.
2. Příkaz k přerušení prací
a) Objednatel je oprávněn vydat příkaz k přerušení prací při provádění díla ohledně jednotlivých prováděných prací,
- pokud pokračováním takových prací hrozí vznik škody na díle nebo ohrožení života, zdraví nebo majetku dotčených osob
- práce jsou prováděny nekvalitně, neodborně nebo v rozporu s projektovou dokumentací
- nejsou dodrženy podmínky stanovené stavebním povolením (včetně všech jeho příloh), smlouvou o dílo a jejími přílohami, zdravým rozumem, závaznými právními předpisy nebo rozhodnutími veřejnoprávních orgánů pro provádění příslušných prací
b) Příkaz k přerušení prací vydává objednatel zpravidla ústně a na žádost zhotovitele tento příkaz potvrdí písemně.
c) Zhotovitel je povinen příkaz k přerušení prací okamžitě uposlechnout a v příslušných pracích nepokračovat do doby přijmutí opatření, po kterých důvod přerušení prací pominul; zhotovitel je povinen o takových opatřeních informovat objednatele a vyčkat s pokračováním prací do dalšího pokynu či kontroly objednatele, pokud tak objednatel rozhodne.
d) Přerušení prací na příkaz objednatele nezakládá nárok zhotovitele na zvýšení ceny za dílo nebo na posun termínů pro provádění díla.
e) Příkaz k přerušení prací se považuje za pokyn objednatele a jeho nesplnění má důsledky nesplnění pokynu daného objednatelem zhotoviteli.
3. Nařízení k přerušení provádění díla
a) Objednatel je oprávněn vydat písemnou formou, případně v naléhavé situaci ústně s následným potvrzením písemnou formou, nařízení k přerušení provádění díla, pokud:
- je ohrožena bezpečnost díla jako celku nebo jeho podstatné části
- jsou pokračováním provádění díla ohroženy životy nebo zdraví osob
- hrozí pokračováním provádění díla vznik rozsáhlé škody nebo ekologické havárie
- je naplněn některý z důvodů, pro který je objednatel oprávněn odstoupit od SOD.
b) Zhotovitel je povinen nařízení k přerušení provádění díla okamžitě uposlechnout a provést bezodkladně vhodná opatření odpovídající důvodům přerušení provádění díla, resp. opatření uvedená objednatelem v nařízení k přerušení provádění díla.
c) Nařízení k přerušení provádění díla nezakládá nárok zhotovitele na zvýšení ceny za dílo nebo na posun termínů provádění díla, pokud byly důvody přerušení provádění díla způsobeny nebo vyvolány zhotovitelem, nebo pokud je za jejich vznik zhotovitel odpovědný podle SOD a jejích příloh nebo podle obecně závazných právních předpisů; v ostatních případech se termíny stanovené v harmonogramu posouvají o dobu trvání přerušení provádění díla.
d) Zhotovitel je povinen pokračovat v provádění díla, které bylo přerušeno nařízením vydaným podle tohoto odstavce ZSP, obdrží-li pokyn objednatele k pokračování v provádění díla.
e) Za dobu trvání přerušení provádění díla se považuje časový úsek od vydání nařízení k přerušení provádění díla do doručení pokynu objednatele k pokračování v provádění díla.
4. Požadavek na informace
Potřebuje-li některá ze smluvních stran informace týkající se provádění díla od druhé smluvní strany, je oprávněna o ně požádat. Smluvní strany se přitom zavazují tuto formu upřednostňovat.
5. Změny rozsahu prací a změny ceny díla
a) Vyjde-li v průběhu provádění díla najevo potřeba změnit smluvně stanovený rozsah prací a úkolů zhotovitele, projednají související otázky smluvní strany za účasti dalších osob zúčastněných na provádění díla.
b) Změnou díla se nerozumí upřesnění některé otázky (položky), jejíž konkretizace byla smluvními stranami předpokládána v době uzavření SOD.
c) Rozhodne-li objednatel, že má být provedena změna díla, je zhotovitel povinen změnu díla provést, a to i v případě, že rozhodnutí objednatele nezahrnuje schválení zhotovitelem požadované ceny za změnu díla (změny ceny za dílo).
d) Jestliže provedení změny bude mít vliv na cenu za dílo, bude dosud platná sjednaná cena za dílo upravena podle povahy změny odpovídajícím postupem podle bodu II.4 písm. b) VSP.
6. Zapojení subdodavatelů do provádění díla
a) Zhotovitel je povinen zajistit smluvně, aby všichni jeho subdodavatelé dodržovali povinnosti stanovené zhotoviteli těmito ZSP a VSP ve vztahu ke staveništi, k osobám podílejícím se na provádění díla, jakož i obecné povinnosti plynoucí z těchto ZSP, VSP a z obecně závazných právních předpisů.
Kvalita díla, záruky, odpovědnost za vady:
1. Zhotovitel seznámí objednatele před zahájením díla se svým systémem jakosti (SJ) a předá objednateli jím požadované podklady o SJ.
2. Zhotovitel umožní objednateli provést prověrku SJ v požadovaném rozsahu.
3. Zhotovitel odpovídá za to, že dílo bude splňovat požadavky na jakost specifikované v projektové dokumentaci a souvisejících platných technických normách, včetně technických požadavků na stavební výrobky ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb., vyhlášky č. 163/2002 Sb. (obojí v platném znění) a dalším platným právním předpisům. Předmět díla nesmí mít nedostatky jakosti.
4. Zhotovitel zaručuje, že materiál, pro zhotovení díla bude kvalitativně překontrolován a nedojde k jeho namontování, v případě viditelné vady materiálu. V opačném případě na sebe bere odpovědnost za vadu již položeného materiálu se všemi důsledky.
5. Délka záruční doby je sjednána ve smlouvě o dílo a v podrobnostech upravena v VSP. Poskytnutá záruka za jakost se nedotýká nároků a lhůt z odpovědnosti za vady díla.
6. V případě zjištění vady díla v záruční době má objednatel právo požadovat a zhotovitel povinnost odstranit vadu zdarma na vlastní náklady v dohodnutém termínu. V případě, že by k dohodě o termínu nedošlo, v termínu stanoveném objednatelem s přihlédnutím k povaze a rozsahu vady a požadavkům a potřebám investora, resp. uživatele předmětu díla.
7. Zhotovitel se zavazuje zahájit odstraňování případných vad zjištěných v záruční době do 3 dnů od uplatnění reklamace objednatelem a vady odstranit v nejkratší možné době. Jedná-li se o havárii tj. vadu zásadním způsobem omezujících užívání díla resp. stavby nebo vyvolávajících nebezpečí dalšího poškození díla či stavby, zavazuje se zhotovitel zahájit odstraňování neprodleně od uplatnění reklamace. Termín odstranění vad se stanoví samostatnou písemnou dohodou, tak aby vady byly zpravidla odstraněny do 10 dnů od uplatnění reklamace. V případě havárií se zhotovitel zavazuje vady odstranit do 24 hodin od uplatnění reklamace. Ukáže-li se, že vada předmětu plnění je neodstranitelná, zhotovitel se zavazuje dodat do 14 dnů od této skutečnosti náhradní předmět plnění a uhradit náhradu škody, pokud se smluvní strany písemně nedohodnou jinak.
8. Objednatel se zavazuje, že případnou reklamaci vady díla uplatní bez zbytečného odkladu po jejím zjištění písemnou formou zhotoviteli.
9. Zhotovitel je povinen uhradit škody vzniklé z uplatněných vad v průběhu záruční doby.
10. Nedodrží-li zhotovitel dohodnutý nebo stanovený termín odstranění vady v průběhu záruční doby nebo nezahájí-li její odstraňování v termínu dle těchto VSP, je objednatel oprávněn vadu odstranit na náklady zhotovitele. Odstranění vady díla v záruční době, nebo jeho části jinou právnickou nebo fyzickou osobou se nijak nedotýká záručních nároků objednatele vůči zhotoviteli. Zhotovitel zároveň uhradí objednateli smluvní pokutu ve výši 10.000,- Kč za každou takto odstraněnou vadu. Bude-li objednatel trvat na odstranění vady zhotovitelem, uhradí mu zhotovitel smluvní pokutu dle bodu REF _Ref59517354 \w \h \* MERGEFORMAT 0 za každý den prodlení a jednotlivý případ až do dne odstranění vady. Jakékoliv pohledávky vůči zhotoviteli vzniklé v důsledku neodstraňování reklamovaných vad ve stanovených termínech je objednatel oprávněn jednostranně započíst na splatné či nesplatné pohledávky zhotovitele, včetně smluvních pozastávek nebo je čerpat z bankovní garance poskytnuté zhotovitelem.
DATE \@ "d.M.yyyy" 11.12.2019
Všeobecné smluvní podmínky provádění díla